Home / EKONOMIKA / Kto a kedy má zodpovednosť za poškodenie zásielok

Kto a kedy má zodpovednosť za poškodenie zásielok

Prepravné služby využila zrejme väčšina z nás, či už ako odosielateľ alebo prijímateľ zásielky.  Bez ohľadu na to, aké prepravné spoločnosti v danom okamihu potrebujete, vždy máte nárok na reklamáciu pri poškodení zásielky. Ani tá najspoľahlivejšia spoločnosť sa predsa niekedy nevyhne menším komplikáciám, ktoré sa ale vždy dajú riešiť. Dobré je však pritom vedieť, ako na to. 

Prišla vám poškodená zásielka? 

Aj keď vám to príde niekedy zbytočné, v momente, ako vám prepravca privezie zásielku je potrebné ju vizuálne skontrolovať (posudzuje sa aj zmena stavu, akosti, rozmerov, štruktúry a stálosti zloženia vecí a  i.) a v prípade, že je jej obal zjavne poškodený, premočený alebo bol balík otvorený – je najlepšie zásielku neprevziať a informovať odosielateľa, a to neodkladne. 

Prepravné spoločnosti síce nesú zodpovednosť za poškodenie počas prepravy, ale riešenie náhrady škody bude riešiť odosielateľ. Úloha príjemcu je teda písomné podanie reklamácie. Reklamáciu si samozrejme môžete uplatňovať aj v vtedy, keď nájdete v zásielke poškodený tovar. 

Za čo zodpovedá prepravca?

Prepravca je v každom prípade zodpovedný za zásielku od momentu prevzatia až do odovzdania. Mal by teda znášať následky pri poškodení počas prepravy. Prepravné služby so sebou samozrejme nesú svoje riziká a niekedy sa tovar poškodí, pretože je nedostatočne zabalený. Nemusí byť teda vždy jednoznačné, kto nesie zodpovednosť za poškodenie tovaru. Všetky zásielky sa preto tiež odporúča poistiť. 

Vnútroštátna a medzinárodná preprava 

Pri vnútroštátnej preprave sa povinnosti a zodpovednosť upravujú v Obchodnom zákonníku. V praxi to znamená, že pri vnútroštátnej preprave je dopravca povinný uhradiť hodnotu zásielky v prípade poškodenia pri preprave. Reklamácia sa rieši vždy v písomnej forme a najneskôr do jedného mesiaca od jej prevzatia.

Pri medzinárodnej preprave je to o niečo komplikovanejšie a zodpovednosť je upravovaná Dohovorom CMR. Dopravca môže sčasti zodpovedať za oneskorené doručenie, poškodenie alebo stratu zásielky. V každom prípade sa pri medzinárodných aj vnútorných prepravách odporúča poistenie dopravy proti všetkým nebezpečenstvám. Budete mať potom väčšiu istotu aj nároky na uplatnenie náhrady za škodu.

INZERCIA. Zdroj foto: TU

Komentáre

Komentár

Pozrite sa tiež

Slovensku chýba stratégia prosperity a rastu, NKÚ považuje výsledky kontrol za alarmujúce

Zaostávame za susednými krajinami aj za vyspelou Európou a tento stav sa nám nedarí zvrátiť, uviedol predseda NKÚ.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *