Home / POLITIKA / Ako chce môj SUSED – PRIMÁTOR Bratislavy čudne zmeniť parkovanie a potrebu automobilov?

Ako chce môj SUSED – PRIMÁTOR Bratislavy čudne zmeniť parkovanie a potrebu automobilov?

Čo čert nechcel, predchádzajúci primátor Bratislavy Nesrovnal, ktorého som často stretával, ako ide peši do práce a tlmočil som mu nejaké poznatky, býval o dve ulice vyššie.

A viem, že si ich nedal za klobúk, ale sa postaral o ich rýchle vyriešenie až na prekliatu parkovaciu politiku. Tentoraz sa človek, ktorý nosí momentálne primátorskú reťaz ocitol už len o ulicu vyššie a za spoločným plotom. Takže si často kývneme na pozdrav. Peši som ho na ulici stretol iba dva krát počas víkendu. A prehodili sme pár slov o parkovaní a o problematických Nivách. Pri prvom stretnutí začiatkom marca som ho poprosil, aby dal opraviť cesty patriace magistrátu. Áno, už na tom pracujeme – znela odpoveď. A ja si myslím, že veľmi „natvrdo“ a tak ďalší a ďalší vodiči si natvrdo ničia aj po štyroch mesiacoch svoje olejové vane v prepade vozovky priamo pred vchodom do Alžbetky na Kollárovom námestí už od januára. Stopy po vypúšťacích skrutkách zanechávajú stále viac a viac stôp na asfalte. To však nie je jediný problém „magistrátnych“ ulíc. Tých výmoľov, nerovností , prepadlín a sadnutých kanálov je na cestách spravovaných magistrátom veľa. A už je leto a asfaltérov nikde!!!! Možno sa ich dočkáme na jeseň , alebo až na jar, aby magistrát ušetril a po výmenách zničených čapov, tlmičov, olejových vaní i rozsekaných pneumatík a skrivených diskov sme my motoristi prerobili. Možno sa dozvieme od primátora Valla, že prispel k bezpečnosti cestnej premávky „vynovením pohybového ústrojenstva áut“.

Prečo som to spomenul na úvod? Pretože diery na asfaltoch ciest, ktoré počas primátora Nesrovnala už nestihli opraviť i napriek tomu, že je už leto, na nás stále číhajú? Lebo ich naozaj je veľa a nie ako šafranu. Ale z vyhlásení primátora Valla a jeho „čarovného teamu po slovensky tímu“ sú zatiaľ len progresívne slovné bubliny. A medzi nimi aj nelogické a niekedy aj nezmyselné, čo už počuli aj novinári.

Snažil som si s primátorom susedom vypiť si kávičku. Napísal som mu 15. apríla email , že by som bol rád, ak by si našiel hodinku na kávičku za plotom, ak bude doma počas Veľkonočných sviatkov. A bol. Kývli sme si na pozdrav, no kávičku odignoroval. Ešte predtým som ho stretol počas víkendu v aute a opäť mu tlmočil, že sa s ním chcem porozprávať. Odpoveď bola kladná. Ale asi vystrelená len tak typicko do vzduchoprázdna. Následne mi na môj email neodpovedal a ani nezatelefonoval. A tak som mu napísal opäť To už bol koniec apríla. Napísal som mu, že nemám rád, ak ma niekto ignoruje. A tak pán sused odpovedal: „Dovoľte mi preto Vás požiadať, príďte na niektoré z verejných prezentácií parkovacej politiky, 29. mája o 17:30 v DK Dúbravka alebo 5. júna o 17:30 v DK na Vajnorskej ulici alebo hoci aj v piatok 31. mája o 19:00 v Klube Pod Lampou a cez otázky na diskusii alebo v osobnom stretnutí po diskusii si môžeme všetky aspekty parkovacej politiky spolu prejsť.“

Nuž a to sa ma ako suseda dotklo. Predpokladám, že mala táto odpoveď zabrániť korupcii z mojej strany. Neviem síce akej??? Alebo pán primátor mal obavu z tajného video nahrávania rozhovoru? Prepáčte pán primátor, nakrúcal som rozhovory 40 rokov vždy s televíznym štábom s vedomím spovedaného a nie tajne!!!

A tak sa susedovi primátorovi budem snažiť takto poradiť a prihovoriť,aby o tom vedelo čo najviac Bratislavčanov i dochádzajúcich.

Ja som pána suseda pozýval ako sused a dlhoročný motoristický novinár s cieľom poradiť mu, lebo to, čo sa dostalo zatiaľ na verejnosť je nedomyslené a bude to len nezmyselné plnenie mestskej pokladne. O funkčnosti pri „úcte Slovákov“ k zákonom a predpisom mám svoj názor. Zo 49 € ročného poplatku za prvé auto je po kritike zrazu 39 € a zo 150 €, za druhé je 120 €. Čo rodiny s dospelými deťmi, ktoré nemajú na drahé byty a majú štyri autá? Už na tomto je vidieť, že parkovacia politika je jedno nedomyslené BUBUBU, podobne, ako niektoré opatrenia prezidenta Macrona vo Francúzsku! A argument, že iba takto poplatkami sa dá vyriešiť parkovanie v Bratislave je fantasmagoria s totálnym mýtusom.

Keďže primátor so mnou veľmi nekomunikoval, napísal som teda jeho hovorcovi tri otázky a dostal som tentoraz promptne odpovede. Z prvej vyberám:

1. „Budú poklesnutú cenu za prvé auto zo 49 na 39 € platiť aj dôchodcovia s nízkymi dôchodkami a tých nie je málo, pre ktorých je auto jedinou možnosťou, ako navštíviť lekára, pretože taxík je pre nich slávnostný luxus?“

P. Bubla:“Túto sumu budú platiť všetci Bratislavčania, ktorí budú bývať v regulovanej zóne. Ostatní si môžu kúpiť za 10 EUR/rok bonusovú kartu s bezplatným dvojhodinovým denným parkovaním vo všetkých zónach, okrem zóny A. Prípadné úľavy, napr. sociálne, budú môcť riešiť jednotlivé mestské časti.“

Tak teda – všetci budú platiť rovnako! Vlastníci vozidiel budú závislí na prívetivosti úradníkov na úradoch jednotlivých častí. Ak by to urobil SMER, tak by to celá opozícia hodnotila otrepane ako nesystémové riešenie! Takže, všetci rovnako, je zrazu systémové riešenie. Pán primátor, jeho tím a jeho poslanci sú bohatí ľudia a vonkoncom ich v tomto prípade nezaujímajú dôchodcovia s 300 až 400 eurovými dôchodkami, ale peniaze, ktoré z nich vytiahnu!!! Že dôchodcom, ktorí rátajú každý cent a v mnohých prípadoch by bez pomoci detí neprežili, bude chýbať na lieky a na stravu ich nezaujíma!!!

Najnovšia je správa o rušení parkovania jednej strany na Klobúčnickej ulici a veľkej časti nezmyselne nepriechodného námestia SNP. Odôvodnenie: viac zelene na námestí. Pripomínam, že v najzelenejšom meste Európy, sa mi to zdá len momentálnym módnym a psychickým útokom na city občanov. Argument, že veď aj tak tam parkujú vozidlá Magistrátu počas pracovného času je zaujímavý, ale večer a počas víkendov návštevníci centra mesta pán primátor!!!

Vyberám podstatu z druhej z troch otázok hovorcovi primátora Petra Bublu:

2Viete mi napísať, kde zaparkujú magistrátne autá z Klobúčnickej ulice a z námestia SNP., ktoré večer využívajú návštevníci Starého mesta? Tie magistrátne autá zošrotujete?“

P.Bubla:Rozhodnutiu ohľadom Klobúčnickej ulice predchádzal prieskum parkovania na tejto ulici. Z 32 parkovacích miest typu: Parkovanie s povolením magistrátu hl. m. SR Bratislavy je jedna tretina,. Prioritou návrhu je preto zrušenie všetkých magistrátnych parkovacích miest a ponechanie 20 parkovacích miest na jednej strane ulice výlučne pre obyvateľov pešej zóny s platnou vyhradzovacou kartou. Návštevníci vo večerných hodinách môžu využiť parkovanie na Námestí SNP, resp. v platenej garáži na Uršulínskej ulici«

Odpoveď, ktorú som čakal, neprišla od hovorcu ani po urgencii. Oháňanie sa nejakou anketou má skôr nádych záujmu nejakého konkrétneho podnikateľa. Pán primátor, zošrotujú tie autá spolu s parkovacími miestami, alebo nie? Pán primátor, určite budete so mnou súhlasiť, že B je správna odpoveď. A tak sa ďalej pýtam, kam teda tie autá zaparkujú pracovníci Magistrátu pán primátor? Odpoviem si sám, no predsa k nám do uličiek nad Palisády, kde už dnes parkujú všetci, ktorí pracujú v centre mesta.!!!! Doteraz ani jeden starosta nedokázal zriadiť nad Palisádmi a nad ul. Fraňa Krála rezidenčné parkovanie (prísľub hovorcu starostky pána Števove som dostal na jeseň. Uvidíme, pretože predchádzajúci starosta Števčík mi to sľuboval celých 5 rokov.). Pán Primátor na ulici už rezidenčné parkovanie má. Ja o ulicu nižšie nemám kde zaparkovať, lebo na 14-tich miestach nám tu parkujú, ale aj odstavujú autá na dva až tri dni štyria až piati mimobratislavskí vodiči a aj vodiči bývajúci na ulici primátora, ktorí nemajú na rozdiel od nás, kartičky na parkovanie v Starom meste. 

Tu nastáva otázka pán primátor. Do krabice sa zmestí 50 kociek. My však máme 75 kociek. Ak zmenšíme krabicu o 10 kociek, kam uložíte aj tie ďalšie zvyšné? Budú Vám zavadzať na zemi, alebo v skrini či zásuvke!!! A takto ešte viac vyšponujete rovnaký problém, ako to urobili vaši predchodcovia, ktorých kritizujete.

No, začínate rovnako zostra, ako všetci vaši predchodcovia  a starostovia– rušením parkovacích miest!!! Čo tak vytvoriť nové? To dá však viac námahy a do toho sa Vám asi nechce!! A keď ich vytvoríte, potom prosím začnite organizovať celoplošné parkovanie!!!!

A ďalšia nelogičnosť je parkovanie pri práci v inom obvode Bratislavy iba na dve hodiny.

3. „Mohli by ste mi vysvetliť, prečo budúci majiteľ karty za 39 € bude môcť pred svojím zamestnaním parkovať iba dve hodiny denne? A potom čo? Má odísť z práce a preparkovať inde a takto to má denne robiť 4 či 5 krát? Pýtam sa to preto, lebo nie každý má spoj z práce do zamestnania bez prestupu. Niektorí aj s tromi, štyrmi prestupmi cestujú aj hodinu a pol a autom to stihnú v priebehu 30 -40 minút.“

P. Bubla: Uplatňujeme rezidentskú parkovaciu politiku, to znamená, že chceme rezidentom v okolí svojho bydliska uľahčiť parkovanie. Bratislava nemá toľko verejného priestoru, aby zabezpečila každému Bratislavčanovi parkovanie pred svojim domom aj pred jeho prácou. Prácu môže mať v inej rezidenčnej zóne (napr. 500 bytov), kde aj jeho auto potom znemožňuje parkovanie rezidentom tejto zóny. Dve hodiny bezplatného parkovania v inej zóne je dostatok času na vybavenie množstva iných vecí (dieťa vyzdvihnúť v škole, navštíviť lekára, úrad, krúžok a pod.). Parkovanie 8 hodín pred prácou bude naďalej možné tam, kde problém s parkovaním nie je (nebudú to teda spoplatnené zóny). V ostatných prípadoch sa bude musieť tento Bratislavčan prispôsobiť, napr. odparkuje auto ďalej od práce, využije iný druh dopravy, parkovanie mu poskytne zamestnávateľ a pod. Ľudia sú v rôznych životných situáciách a snažíme sa ich zohľadniť,ale parkovacia politika sa bohužiaľ nedokáže prispôsobiť všetkým. Sú aj také situácie, ktoré si budú musieť zase ľudia prispôsobiť parkovacej politike.“

Pán primátor, o tom, že majitelia rezidenčných vozidiel idú do práce a tým sú ich miesta prázdne. ktoré by mohli práve využívať tí, ktorí v tých miestach pracujú 8 hodín, Vám ani neprišlo na rozum. Príklad nájdete na parkoviskách rezervovaných pre rezidentov na Dlhých Dieloch, ktoré sú voľné od 8.00 do 16.00 hod. A tak budú prázdne miesta a plno „čiernych“ parkovisk, vytvorených vodičmi, ktoré môžu spôsobiť aj fatálne nehody!!! Toto chcete naozaj pán primátor dosiahnuť? Veď ešte viac zhoršíte situáciu. A nepomôže Vám v tomto ani posilnenie Mestskej polície, ktorá dnes nezákonne odťahuje vozidlá, ktoré neprekážajú v cestnej premávke!!! A každý, kto sa s nimi bude chcieť súdiť, bude úspešný. Odťahovanie vozidiel totiž mestská polícia nemá zahrnuté v Zákone č. 564/1991 o obecnej polícii odseku paragrafu 13 v donucovacích prostriedkoch. To môže len nariadiť osobne správca komunikácie. A takého okrem vodičov spolu jazdiacich dvoch odťahovacích áut a jedného policajta som pri odťahovaní nikdy nevidel. A pred súdom neobstojí, že správca komunikácie delegoval svoju právomoc na mestského policajta!

Pán primátor, dlho ste dumali, ako nenechať nič na náhodu pri možnej dopravnej katastrofe pri rekonštrukcii cesty pri autobusovej stanici. Robili ste si ťažkú hlavu a “bubnovali“ ste na poplach z jednoduchej realizácie. A žiadne kolóny sa okrem rána a podvečer, tak ako bolo aj pred tým nekonali.

Pán primátor, možno ste boli vo viacerých európskych štátoch ako ja, a jazdili ste tam metrom, električkami a taxíkmi. Mám navrch, ja som ich všetky brázdil a parkoval v nich vyše 20 rokov ako motoristický novinár v aute ako vodič!! A teda viem, čo je účelné a čo nie. A vaše nezmyselné celoplošné platenie za parkovanie (niekde aj s voľným parkovaním, v mestách som nezaregistroval nikde. Ani v Paríži, ani v Amsterdame, ani Kodani, ani v Ženeve, ani vo Viedni a ani v New Yorku. A Vy vyjdete s argumentom, že len takto plošne sa dá vyriešiť parkovacia politika. Kto Vám to poradil a nahovoril? Váš Vallo tím? Za parkovanie platia vodiči len v centrách miest a na priľahlých miestach, kde sa kopia autá. Jednotlivé mestské časti si každoročne vedú štatistiky počty áut miestnych obyvateľov, a podľa tohto počtu im vo frekventovaných zónach vyhradia miestne parkovanie. Som presvedčený, že jednotlivé bratislavské mestské časti, tieto čísla nemajú.

Absurdum vo vašom návrhu je dvoj hodinové parkovanie v inej časti Bratislavy. To znamená, že sa niekto z Petržalky odvezie do práce do Ružinova a po dvoch hodinách si z práce odskočí a preparkuje si ho od Štrkoveckého jazera na Tomášikovú a o polhodinu príde naspäť do práce? Viete vôbec, čo táto nelogičnosť spôsobí? Vy chcete, aby všetci šoféri nejazdili autom, ale hromadnou dopravou, ktorá nespĺňa ani dnes základné komunikačné spojenia a ani rýchlosť premiestnenia sa!!! Najskôr urobte rýchlu a skvelú hromadnú dopravu, ako je v New Yorku a potom môžete vyberať čerešničky!!! Záchytné parkoviská pre zlú dopravu využívajú iba tí dochádzajúci vodiči, ktorí majú rýchly spoj do práce bez prestupovania.

Namiesto toho, aby ste vytvorili nové miesta na parkovanie, ich rovnako ako vaši predchodcovia uberáte. A autá a autá pribúdajú!!

Ak ste pán primátor boli v Paríží, tak viete, že na takej ulici, ako je v Bratislave Štefánikova ulica sa minimálne parkuje na jednej strane, ak nie po oboch stranách cesty. My máme navrch parkovať aj z časti na chodníku. A na rovnakej ceste v Paríži sú po oboch stranách bus pruhy a dva pre vozidlá , ak to vôbec je dvojsmerná cesta, a nie jednosmerná. A niekde sú aj cyklistické pruhy Že budú počas špičiek v centre aj zápchy? Tie budú vždy, je to daň za chýbajúce vnútorné okruhy, za strach vytvoriť jednosmerné ulice aj z hlavných ťahov, za zlú organizáciu organizáciu smerovania dopravy a množstvo vozidiel a navyše kolóny sú bezpečnejšie, pretože prípadné kolízie áut sa končia iba pokrčenými plechmi. No a ten, čo si skracuje cestu centrom mesta, tadiaľ jazdiť nebude, ak mu ponúknete rýchly okruh!!! Za úvahu stojí aj možnosť presmerovania premávky podľa ranných špičiek. Kde je napísané, že napríklad Štefánikova ulica nemôže byť ráno od 7 do 9-tej hodiny jednosmerná okrem hromadnej dopravy smerom od Pražskej, potom dvojsmerná a medzi 17-19-tou hodinou zase smerom od Prezidentského paláca a vytvoríte parkovanie aspoň na jednej strane, niekde aj na oboch stranách? Len to treba poriadne a výstražne označiť svetelnými ukazovateľmi a prispôsobiť tomu aj semafory. Tieto iba dvojhodinovky v jednom pruhu po električkovej koľaji by mohli byť aj na pre dopravu uzavretom Starom moste. Pomohli by v špičkách kolónam na ostatných mostoch.

Možno, že ste boli v Barcelone a videli ste aj ulice bez zaparkovaných áut. Áno, sú aj tam, kde sú historické budovy. Avšak každá budova v tejto časti má vlastné podzemné parkovisko! Ako to dokázali vybudovať pod 100 až 200 ročnými budovami? Choďte sa opýtať do katalánskej metropoly, aby ste to mohli začať realizovať aj v Bratislave. A aj na námestí SNP! Ak toto dokážete, potom skloním hlavu, ale zatiaľ ste mne ako motoristovi neposkytli nič, iba nezmyselné vyhlásenia a predkladanými návrhmi mi neposkytujete žiadny status Bratislavčana. Žiaľ, od vášho zvolenia som ako motorista nič nezaznamenal, iba to isté, ako od všetkých pred Vami na mieste primátora, ktorí neurobili nič, alebo len minimálne s individuálnou dopravou!!! A to je pre mňa a z vašich sľubov pred voľbami a od jesene, kedy Vás vybrali za primátora zatiaľ menej ako málo.

Pán primátor aj I have a dream rovnako ako Martin Luter King. Snívam o tom, ako normálne jazdiť a normálne zaparkovať svoje auto v Bratislave!

Pavel Jacz

Zdroj foto: TU

Komentáre

Komentár

Pozrite sa tiež

William Shakespeare je stále aktuálny, hlavne v dnešnej ťažkej dobe

Najväčší svetový básnik a dramatik sa narodil 23. apríla 1564 v anglickom Stratforde. Niekedy po …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *