Spolok NA ŽELEZNICU upozornil na nové riziká, ktorým je vystavený železničný sektor na Slovensku. Nákladnú železničnú dopravu na Slovensku najviac ohrozuje nerozhodnosť Európskej únie ohľadom dotácií do prekladísk na ukrajinských hraniciach. Dokonca hrozí, že na úkor prekladiska v Čiernej nad Tisou budú zvýhodnené projekty na Ukrajine. Pre osobnú železničnú dopravu je najväčším rizikom nezvládnutá liberalizácia, ktorej uskutočnenie nariaďuje Slovensku stratégia EÚ.
Európske investície do železničných prekladísk v Čiernej nad Tisou, nie pre konkurenciu na Ukrajine
Ministerstvo dopravy bojuje o peniaze z EÚ, ktoré majú smerovať do modernizácie prekladísk v Čiernej nad Tisou a priľahlej železničnej infraštruktúry. Predstavitelia ministerstva síce opakovane prehlásili, že modernizácia prekladiska je kľúčovým projektom, žiaľ, nenastal žiaden posun.
„Slovensko musí výrazne urýchliť jednanie s EK. Po skončení vojny na Ukrajine dôjde k rýchlemu obratu dopravných tokov. Na Ukrajinu sa bude voziť vo veľkom. Pôvodne sa malo začať investovať už počas budúceho roka,“ povedala na tlačovej konferencii hovorkyňa spolku NA ŽELEZNICU Darina Željazkovová.
Zásadné riziko pritom predstavujú prípadné európske investície do konkurenčného prekladiska na ukrajinskom území. Podľa šefa ZSSK CARGO Jaroslava Danišku by to zásadne ohrozilo vyťaženie prekladiska v Čiernej nad Tisou. Podľa jeho slov majú európske investície prinášať synergie a nie ohrozovať železničné podniky v európskych štátoch. „Prekladisko na Ukrajine by kanibalizovalo naše prekladisko v Čiernej nad Tisou. Dôležitá je aj bezpečnosť. Pokiaľ nie je infraštruktúra na území únie, nemôžeme ovplyvniť, čo sa tam bude prekladať,“ varovala pred investíciami na Ukrajine Željazkovová.
Liberalizácia osobnej železničnej dopravy nesmie spôsobiť kolaps a chaos
Slovenská republika sa, rovnako ako celá Európska únia, pripravuje na liberalizáciu osobnej železničnej dopravy. Bude to znamenať vyhlásenie verejných súťaží na vlakovú dopravu na celom Slovensku. Aktuálne je väčšina tratí zadaná priamo na zákazku štátnemu dopravcovi ZSSK. V priamom zadávaní však už nemožno pokračovať.
„Plnenie harmonogramu sa malo začať už v roku 2022. Sme vo viac ako ročnom sklze. Vyhlásená mala byť už necelá tretina z celkového objemu verejných zákaziek. Žiadne súťaže však vyhlásené neboli,“ upozornila Darina Željazkovová.
Uviedla tiež, že Slovensko nemá příliš veľa skúseností s verejnými súťažami tohto druhu a pripomenula historické problémy na trati Bratislava – Banská Bystrica, kde bola súťaž neslávne zrušená.
Riešením však nie je urýchlenie procesu. „Prudká liberalizácia osobnej železničnej dopravy nesmie spôsobiť kolaps a chaos. Preto je lepšie vyrokovať v EÚ zmenu harmonogramu. Vysúťaženie všetkých trás je reálne stihnúť do roku 2033,“ uviedla Željazkovová.