Home / Veda a technika / Akustika ovplyvňuje, ako sa cítime pri vianočných nákupoch

Akustika ovplyvňuje, ako sa cítime pri vianočných nákupoch

BRATISLAVA 18. decembra (WebNoviny.sk) – Podľa odborníkov zo Slovenskej technickej univerzity (STU) v Bratislave, akustika ovplyvňuje, ako sa cítime v nákupných centrách pri nákupoch alebo pri káve s priateľmi.

Odborníci z STU sa zaoberajú výskumom hluku v nákupných centrách, reštauráciách a ďalších priestoroch. Tí odporúčajú nakupovať radšej na vianočných trhoch pod otvorenou oblohou.

„Nákupné centrá nás akustikov zaujímajú, pretože ide o nové typy priestorov s veľkými zasklennými átriami. Nachádza sa v nich minimum materiálov, ktoré pohlcujú zvuk, ba práve naopak, sklo, ktoré tu dominuje, je mimoriadne zvukovo odrazovým materiálom a pri navrhovaní priestorov, v ktorých sa ľudia majú cítiť z hľadiska akustiky komfortne, nie je sklo dobrým kamarátom,“ hovorí doktorandka Stavebnej fakulty STU Magdaléna Kaššáková. Agentúru SITA o tom informovala manažérka pre komunikáciu STU Andrea Settey Hajdúchová.

Tím vedcov vedie Monika Rychtáriková

Tím vedcov z oblasti akustiky vedie na fakulte profesorka Monika Rychtáriková, ktorá získala minulý rok ocenenie Vedkyňa roka SR.

„Akustické prostredie hrá dôležitú úlohu nielen pri vnímaní pohody z prostredia, ale i pri komunikácii. Služby odborníkov na akustiku sa u nás využívajú najmä pri priestoroch, kde hrá zvuk kľúčovú úlohu, ako sú koncertné či prednáškové sály. Architekt pritom môže vhodným materiálovým riešením interiéru zlepšiť napríklad zrozumiteľnosť reči v školských triedach, znížiť únavu žiakov, ale aj zmierniť poruchy čítania u detí či pomôcť učiteľom šetriť si hlasivky. Vhodné akustické podmienky v reštaurácii alebo v nákupnom centre môžu zase znížiť únavu návštevníkov a v konečnom dôsledku aj zvýšiť príjmy obchodníkov,“ hovorí držiteľka ceny Vedkyňa roka 2017.

Hluk rastie so zvyšujúcim sa počtom ľudí

Osobitným miestom v nákupných centrách, ale nielen v nich, sú reštaurácie či kaviarne. V nich sme často nútení prekrikovať hlasnú hudbu.

„Hluk rastie so zvyšujúcim sa počtom ľudí. A tí sa v reštauráciách koncentrujú na poludnie či večer. Ak k tomu hrá hlasná hudba, núti nás to zvyšovať hlas do maxima, to je asi 70-75 decibelov. Potom už radšej prestávame rozprávať. Ak ste sa teda chceli pri obede porozprávať so známymi, už sa to nepodarí. Riešením ale nie je hudbu vypnúť, pretože tá je v reštaurácií dôležitá z pohľadu súkromia reči, aby susedný stôl nepočul váš rozhovor,“ vysvetlil doktorand Lukáš Zelem.

Viac k témam: hudba, STU Slovenská technická univerzita, Vianoce, vianočné darčeky, vianočné nákupy
Zdroj: Webnoviny.sk – Akustika ovplyvňuje, ako sa cítime pri vianočných nákupoch © SITA Všetky práva vyhradené.

Komentáre

Komentár

Pozrite sa tiež

Musk chce kúpou Twitteru pomôcť ľudstvu, kde sa dá povedať čokoľvek bez následkov

Správa pre inzerentov zverejnená vo štvrtok na Twitteri prišla deň pred Muskovým konečným termínom na uzavretie kúpy spoločnosti za 44 miliárd dolárov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *