Home / SLOVENSKO / Technológia Li-Ion v intralogistike. Ide o budúcnosť alebo krátkodobý trend?

Technológia Li-Ion v intralogistike. Ide o budúcnosť alebo krátkodobý trend?

4.4.2023 (SITA.sk) – V poslednej dobe sa stále viac podnikov v oblasti intralogistiky rozhoduje pre prechod na vysokozdvižné vozíky s lítium-iónovou batériou, ktoré ponúkajú mnoho výhod oproti klasickým vozíkom s oloveno-kyselinovými batériami. Je to však naozaj technológia budúcnosti alebo len módny trend, ktorý nemá dlhé trvanie? Posvietili sme si na jej skutočné výhody i nevýhody.

V súčasnosti sa pozornosť sveta sústreďuje na najľahší kov a tretí najľahší prvok celkovo – lítium. Je to najmä preto, že lítium sa stalo súčasťou batérií, ktoré predstavujú pohon budúcnosti. Fungujú vďaka nim naše smartfóny, tablety, laptopy, ale aj elektromobily a manipulačná technika. Lítium-iónové batérie dokážu napríklad zabezpečiť účinné ukladanie energie z alternatívnych a obnoviteľných zdrojov a pomáhajú znižovať energetickú závislosť na fosílnych palivách. Ide teda o udržateľnú technológiu budúcnosti alebo len krátkodobý trend? Vzhľadom na to, že posledným rokom, kedy bola naša planéta udržateľná, bol rok 1970 a odvtedy žijeme takpovediac na dlh, je použitie alternatívnych zdrojov, vrátane lítium-iónových batérií, v každom odvetví priam nevyhnutnosťou.

Technológia Li-Ion v intralogistike

Lítium-iónové batérie sa stávajú obľúbenými zdrojmi energie aj pre vysokozdvižné vozíky v intralogistike. Táto technológia ponúka množstvo výhod oproti klasickým oloveno-kyselinovým batériám, ktoré sú už dnes na ústupe pred novou technológiou. No má aj svoje nevýhody.

Vyšší výkon pri nižšej spotrebe

V prvom rade sú vysokozdvižné vozíky s integrovanou lítium-iónovou batériou oveľa efektívnejšie ako vozíky poháňané klasickými batériami. Lítium-iónové batérie majú oveľa vyššiu energetickú hustotu a poskytujú dlhšiu prevádzkovú dobu až o 20 %, čo znamená, že vysokozdvižné vozíky s týmto zdrojom energie vydržia jazdiť oveľa dlhšie ako vozíky s oloveno-kyselinovými batériami. Okrem toho sa lítium-iónové batérie nabíjajú oveľa rýchlejšie ako klasické batérie, takže vozíky môžu byť rýchlejšie pripravené na použitie. Napríklad rýchle nabíjanie a medzidobíjanie: 24-V batérie sa na 50 % kapacity nabijú iba za 30 minút, čo je ideálne na prípravu vozíka na popoludňajšiu prácu počas obedňajšej prestávky. Vďaka tomu dokáže vozík s 1 batériou fungovať aj v 3. zmennej prevádzke, čo znižuje náklady na nákup nových batérií. Navyše nie sú potrebné špeciáln nabíjacie miestnosti s vetraním.

Nevyžadujú takmer žiadnu údržbu

Ďalšou výhodou vysokozdvižných vozíkov s lítium-iónovým pohonom je, že nevyžadujú takmer žiadnu údržbu. Lítium-iónové batérie sú oveľa menej náchylné na poškodenie ako klasické batérie a nepotrebujú pravidelnú údržbu, ako napríklad kontrolu elektrolytu alebo doplňovanie destilovanej vody. To znamená, že vysokozdvižné vozíky s technológiou Li-Ion sú oveľa lacnejšie na údržbu a majú nižšie celkové náklady na prevádzku počas celého životného cyklu batérie.

Lítium-iónové vysokozdvižné vozíky sú bezpečnejšie

Manipulačná technika s lítium-iónovým riešením je oveľa bezpečnejšia ako vozíky poháňané oloveno-kyselinovými batériami. Lítium-iónové batérie s chemickým zložením LiFePo sú menej náchylné na požiar a majú nižšiu rizikovú úroveň ako klasické batérie, preto sú vysokozdvižné vozíky s technológiou Li-Ion bezpečnejšie pre pracovníkov a majú nižšiu pravdepodobnosť, že spôsobia úraz.

Kompaktnosť a flexibilita

Ako bolo spomenuté vyššie, lítium-iónové batérie disponujú vyššou hustotou energie, čo znamená, že sú schopné uchovať viac energie v menšom priestore. Preto vysokozdvižné vozíky s plne integrovanou technológiou Li-Ion môžu byť menšie a ľahšie, zatiaľ čo stále poskytujú rovnaký výkon ako väčšie a ťažšie vysokozdvižné vozíky s oloveno-kyselinovými batériami. Vďaka tomu majú tieto vozíky celkovo kompaktnejší a štíhlejší vzhľad. Sú obratnejšie, majú lepšiu manévrovateľnosť a dokážu sa bezpečne pohybovať aj v tých najužších priestoroch.

Manipulačná technika s Li-ion batériou ponúka tiež flexibilitu v použití a nájde uplatnenie pri rôznych typoch práce. Napríklad, vysokozdvižné vozíky s lítium-iónovými batériami môžu byť použité v oblastiach, kde je potrebná vysoká rýchlosť a flexibilita, ako aj tam, kde sa vyžaduje veľká sila a výdrž.

Sú šetrnejšie k životnému prostrediu

V neposlednom rade je technológia Li-Ion oveľa ekologickejšia ako oloveno-kyselinové batérie. Lítium-iónové batérie sú bez obsahu ťažkých kovov a neobsahujú kyseliny, ktoré sú nebezpečné pre životné prostredie. Majú o 21 % nižšie emisie CO2 v porovnaní s oloveno-kyselinovými batériami. Navyše, lítium-iónové batérie disponujú oveľa nižšou mierou samovybíjania ako oloveno-kyselinové batérie, čo znamená, že sa stratí oveľa menej energie počas skladovania a prepravy.

Nevýhodou je vyššia cena

Vysokozdvižné vozíky s lítium-iónovým pohonom majú aj svoje nevýhody, a to je vyššia obstarávacia cena. No hoci je tento typ manipulačnej techniky drahší ako vozíky s klasickým akumulátorom, jeho vyššia efektivita a dlhšia životnosť zvyšuje jeho výkonnosť a znižuje celkové náklady na jeho prevádzku. Navyše, vďaka kratším dobíjacím časom a možnosti rýchleho dobíjania je možné využívať vozíky počas celého pracovného dňa a tým zvyšovať ich produktivitu.

Hrozí nedostatok lítia?

Ďalšou možnou nevýhodou technológie Li-Ion môžu byť obavy, či existuje dosť zdrojov lítia. Ako bolo spomenuté v úvode, svet naozaj v súčasnosti potrebuje viac lítia na výrobu li-iónových batérií, ktoré sú kľúčovými zdrojmi energie pre mnoho moderných zariadení. Bude zdroje lítia stačiť našim potrebám? Napriek tomu, že lítium má limitované zdroje, odborníci predpokladajú, že jeho ťažba a výroba budú v budúcnosti zlepšené a zefektívnené.

Kto začal s technológiou Li-Ion v intralogistike ako prvý?

Priekopníkom na poli lítium-iónovej technológie v intralogistike je firma Jungheinrich, ktorá sa špecializuje na výrobu a distribúciu vysokozdvižných vozíkov a používa lítium-iónovú technológiu vo svojich vysokozdvižných vozíkoch už viac ako 10 rokov.

Vďaka svojim 70 ročným skúsenostiam sa spoločnosti Jungheinrich podarilo vyvinúť portfólio produktov, ktoré získali svetovo uznávané ocenenia. Vozíky rady powerline s plne integrovanou Li-ion batériou /ERE 225i a ERD 220i získali ocenenie Red Dot Design Award/ a vozíky ERE 225i a vysokozdvižný vozík ETV 216i s výsuvným zdvíhacím zariadením /boli ocenené tiež cenou iF Design Award, je to jedným z najdôležitejších dizajnových ocenení na svete a vozik ETV 216i bol tiež ocenený cenou IFOY.

Aké je zhrnutie na záver?

Prechod na používanie lítium-iónových vozíkov prináša pre firmy zaoberajúce sa intralogistikou mnoho výhod. Prvou a najvýznamnejšou výhodou je zvýšenie efektivity vozíkov a teda aj celkovej produktivity práce. Ďalšiu výhodu predstavuje nižšia potreba údržby a čas na servis, čo znižuje celkové prevádzkové náklady manipulačnej techniky. Navyše, lítium-iónové batérie majú dlhšiu životnosť a jedna batéria dokáže pokryť aj 3 zmennú prevádzku, čo znižuje náklady na nákup nových batérií. Medzi benefity patrí tiež ekologický aspekt, pretože lítium-iónové batérie sú menej škodlivé pre životné prostredie ako klasické oloveno-kyselinové batérie.

Aj vzhľadom na vyššie uvedené môže byť technológia Li-Ion skutočne pokrokovým ekologickým pohonom budúcnosti, ktorý má svoje uplatnenie aj v intralogistike.

Viac o oceneniach: https://www.jungheinrich.sk/o-nas/tlac-udalosti

Informačný servis

Viac k témam: intralogistika, Li-Ion, Logistika, PR
Zdroj: SITA.sk – Technológia Li-Ion v intralogistike. Ide o budúcnosť alebo krátkodobý trend? © SITA Všetky práva vyhradené.

Komentáre

Komentár

Pozrite sa tiež

Remišová vyzvala Ódora na výmenu šéfa SIS. Väčší vtip som ešte nepočul, reaguje Kollár

Na stretnutí so šéfom vládneho kabinetu označila pokračovanie boja za očistu krajiny za prioritu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *