Home / SLOVENSKO / Opatrenia predbehli kompenzáciu, nákupné centrá hľadajú vlastné riešenia

Opatrenia predbehli kompenzáciu, nákupné centrá hľadajú vlastné riešenia

3.11.2020 (Webnoviny.sk) – Súčasné opatrenia prijaté Ústredným krízovým štábom uviedli nákupné centrá do zložitej situácie. Prenajímatelia spolu s nájomníkmi intenzívne riešia modely a vzájomné cesty, ako čo najlepšie zvládnuť protipandemické obmedzenia. Zároveň chcú poskytnúť, za daných okolností, zákazníkom bezpečné nákupné prostredie.

Podobne ako pri prvej vlne drastických opatrení museli prevádzkovatelia a operátori zareagovať v horizonte dní. Prípravu na druhú sadu opatrení mnohým komplikoval aj stav, do ktorého sa nie vlastným pričinením dostali ešte v marci. Napríklad trend zážitkovej gastronómie, na ktorý viaceré nákupné centra zareagovali rozširovaním food courtov a otváraním nových reštaurácii, im dnes pôsobí nemalé komplikácie. Gastronómia totiž patrí medzi koronakrízou najviac postihnutý segment podnikania.  Pandémia žiaľ nekompromisne preverí stabilitu a životaschopnosť všetkých formátov a vyváženosť mixu nájomcov nákupných centier.

Všetky zmeny zákazníckeho správania a spoločenských nálad nie sú výhradne negatívne. Napríklad z prieskumu OnePoll zo septembra 2020 na vzorke 13 000 dospelých respondentov v 16 európskych krajinách vyplýva, že ľudia viac utrácajú vo svojom blízkom okolí predovšetkým preto, aby svojim miestnym predajcom pomohli postaviť sa späť na nohy (49 %). Dôvody pre nakupovanie v blízkosti bydliska sú okrem pohodlia aj nariadené obmedzenia dlhších ciest (31 %). Lokálne a komunitne zamerané nákupné centrá sa tešia vysokej dôvere zákazníkov.

Jedno z väčších regionálnych obchodných centier Galéria Lučenec operuje slovenský investičný holding M-MARKET a.s., pod jeho krídla patrí tiež najširšia sieť lokálnych nákupných centier pod značkou KOCKA. „Musíme čeliť novej realite. V dôsledku pandémie a protipandemických opatrení  evidujeme medziročný prepad návštevnosti v Galérii Lučenec približne o tretinu. Priemerná hodnota nákupného košíka sa síce zvýšila, no zákazníci realizujú kratšie rýchle nákupy a nakupujú najmä nevyhnutné položky a potraviny. Čo sa týka dennej štruktúry návštevnosti, vzhľadom na uzatvorenie stredných škôl a gymnázií sme zaznamenali nižšiu návštevnosť v skorších popoludňajších hodinách a tiež v podvečernom čase, nakoľko sú zatvorené aj kiná.  Plánované marketingové aktivity z centra sme presunuli do virtuálneho priestoru,“ uviedol predseda predstavenstva a prezident spoločnosti Marian Šufliarsky.

Protipandemické a šírokú škálu hygienických opatrení retail v plnom rozsahu zaviedol, aby splnil nariadenia a zabezpečil bezpečné nakupovanie. Avšak obchodníkov trápi nesúlad obmedzovania ich prevádzky s prisľúbenými kompenzáciami. Pokým v zahraničí sú štátne kompenzačné schémy známe vopred a ich získanie je jednoduché, na Slovensku sú najprv nariadené opatrenia a dotácie meškajú celé týždne, pričom ich čerpanie komplikuje byrokracia. Operátori menších lokálnych nákupných centier preto musia na dennej báze a sami riešiť s nájomníkmi doslova existenčné modely fungovania.

M-MARKET, a.s. je významnou slovenskou investičnou spoločnosťou sídliacou v Lučenci. Charakter jej pôsobenia na trhu je od roku 1997 koncentrovaný najmä v prenájme nehnuteľností, developerských činnostiach, správe a tiež facility managemente. Od roku 2012 spoločnosť M-Market začala prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Prometheus Capital a.s. pôsobiť aj na trhu private equity.

Informačný servis

Viac k témam: M-MARKET, OC Kocka, PR
Zdroj: Webnoviny.sk – Opatrenia predbehli kompenzáciu, nákupné centrá hľadajú vlastné riešenia © SITA Všetky práva vyhradené.

Komentáre

Komentár

Pozrite sa tiež

KDH poslalo list predsedníčke Ursule von der Leyen, Slovensko by nemalo byť finančne postihované za zrušenie špeciálnej prokuratúry

Hnutie zdôrazňuje, že zmena v trestnom práve je vnútornou záležitosťou Slovenskej republiky ako členského štátu EÚ.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *