Home / SLOVENSKO / Najtransparentnejšiu kampaň má Čaputová, najhoršie dopadol Šefčovič a Mistrík dal verejný záväzok

Najtransparentnejšiu kampaň má Čaputová, najhoršie dopadol Šefčovič a Mistrík dal verejný záväzok

BRATISLAVA 22. februára (WebNoviny.sk) – Najtransparentnejšiu predvolebnú kampaň v prezidentských voľbách má Zuzana Čaputová. Vyplýva to zo štatistík Transparency International Slovensko (TIS), kde podrobne skúmali volebné kampane všetkých kandidátov na prezidenta Slovenskej republiky.

Zo štvorice najväčších favoritov na víťazstvo je na tom z pohľadu transparentnosti najhoršie Maroš Šefčovič. Mimovládka chce vystaviť kandidátov tlaku, aby viedli svoje kampane férovým spôsobom.

Súčasné výsledky si v rebríčku môžu kandidáti ešte vylepšiť v opakovanom hodnotení, ktoré bude zverejnené pred prvým marcovým kolom volieb.

Prepadli Daňo a Švec

Podľa TIS Čaputová ovládla rebríček, pretože má čitateľný rozpis príjmov a výdavkov na svojom transparentnom účte, zverejnila svoje majetkové, ale aj daňové priznania a poskytla aj detailné údaje o svojom volebnom tíme a programe.

S odstupom za ňou nasledujú kampane Roberta Mistríka a Eduarda Chmelára. Naopak z pohľadu transparentnosti celkom prepadli Martin Daňo a Róbert Švec.

Hodnotenie transparentnosti bolo založené na skúmaní verejne dostupných účtov, webových stránok kandidátov, ale aj vyžiadaných majetkových či daňových priznaní. Do úvahy brali v TIS aj to, či boli kandidáti ochotní informovať o finančnom a organizačnom pozadí kampaní.

Mistrík dal verejný záväzok

Mistrík má spomedzi kandidátov najvyššie príjmy, na rozdiel od Čaputovej ich nezdokladoval daňovými podkladmi. „Body v hodnotení stratil aj na tom, že tri štvrtiny doterajšej kampane presunul pomocou dvoch veľkých zálohových platieb z verejne kontrolovateľného účtu do skrytého prostredia mediálnej agentúry,“ vysvetlil analytik TIS Ľuboš Kostelanský.

Mistrík tento postup odôvodnil tým, že je to ekonomicky výhodné a nechce prezradiť konkurencii detaily kampane. Zároveň dal TIS verejný záväzok, že po voľbách všetky prostriedky podrobne vyúčtuje.

Zatiaľ v prieskumoch najsilnejší kandidát Maroš Šefčovič nebol ochotný vyplniť podrobné majetkové priznanie a neposkytol ani svoje daňové doklady. Formulár, ktorý zverejňuje ako eurokomisár, neobsahuje sumy jeho príjmov, iba výpočet nehnuteľností.

Férové vedenie kampaní

Štvrtý preferenčne najsilnejší kandidát Štefan Harabin má transparentný účet kvalitatívne na úrovni Mistríka so Šefčovičom. Nevyplnil podrobné majetkové priznanie, iba odkázal na tie všeobecné, ktoré podáva ako sudca Najvyššieho súdu SR.

Cieľom volebného monitoringu, ktorý realizuje Transparency, je vystaviť kandidátov sústavnému tlaku na férové vedenie kampaní. „Toto hodnotenie je len úvodným a kandidáti majú možnosť zlepšiť svoje skóre napríklad tým, že skvalitnia svoje účty, volebné webové stránky alebo vyplnia a pošlú majetkové priznanie,“ uzavrel Kostelanský.

Opakované hodnotenie zverejní TIS v týždni pred prvým kolom prezidentských volieb. V súčasnosti sa uchádza o kreslo prezidenta 14 kandidátov. Prvé kolo volieb je naplánované na 16. marca, to druhé na 30. marca tohto roka.

VIAC O TÉME: PREZIDENTSKÉ VOĽBY 2019 NA SLOVENSKU

Viac k témam: Prezidentské voľby 2019 na Slovensku
Zdroj: Webnoviny.sk – Najtransparentnejšiu kampaň má Čaputová, najhoršie dopadol Šefčovič a Mistrík dal verejný záväzok © SITA Všetky práva vyhradené.

Komentáre

Komentár

Pozrite sa tiež

Zoologická záhrada v Bratislave organizuje komentované kŕmenie aj počas vianočných sviatkov

Séria komentovaných kŕmení začína v utorok 24. decembra.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *