štvrtok , 17 október 2019
Home / EKONOMIKA / SMERuje Slovensko do veľkej KRÍZY? Prvé náznaky sú už TU

SMERuje Slovensko do veľkej KRÍZY? Prvé náznaky sú už TU

Reportáž a hroziacej kríze automobilového priemyslu na Slovensku priniesla nemecká agentúra Reuters. „Kedže automobilový priemysel tvorí kostru slovenského priemyslu a je najväčšim exportným odvetvím, v prípade krízy automobilového priemyslu, hrozí celému Slovensku vážna kríza,“ povedal pre DENNÍK POLITIKA známy ekonóm. „Prvé náznaky krízy už sú na Slovensku,“ tvrdí ekonóm

Čitateľom DENNÍKa POLITIKA prinášame reportáž agentúry Reuters ako nám ju preložil náš čitateľ Jurgen. Ďakujeme.

Loading…

Keď David začal pracovať na montážnej linke v továrni Volkswagen (VOWG_p.DE) v Bratislave, jeho kolegovia mu zablahoželali k tomu, že si zabezpečil dobre platenú pozíciu až do dôchodku.

O dva roky neskôr patrí medzi 3000 pracovníkov prepustených v závode, ktorý vyrába Volkswagen  Touareg a Porsche Cayenne v kole pracovných miest, ktoré zasiahli šokové vlny cez         Slovensko, najväčšieho svetového výrobcu automobilov na obyvateľa.

„Všetci moji kolegovia hovorili, že sa nemusíte báť, ak si zvyknem na pracovné zaťaženie a pracovné tempo, plat sa bude postupne zvyšovať a budem mať stabilné zamestnanie až do          odchodu do dôchodku,“ povedal David, ktorý odmietol uviesť svoje priezvisko,

„A zrazu dostávam informáciu z oddelania ľudských zdrojov a zisťujem sa, že som prepustený.“

Strata pracovných miest v továrni, najväčšieho zamestnávateľa v súkromnom sektore na Slovensku, zdôraznila výzvy, ktorým krajina čelí, aby udržala motor v priemysle, ktorý predstavuje  približne 12% ročnej ekonomickej produkcie a vytvára viac ako jedno z desiatich pracovných  miest.
Konkurencia z lacnejších trhov v juhovýchodnej Európe, posun k elektromobilom a napätie na svetovom trhu patria medzi informácie, ktoré sa šíria v malom stredoeurópskom národe s         otázkou, kde automobiloví výrobcovia začnú stava't svoje budúce výrobné linky.

Samotný Volkswagen sa zameriava na výstavbu nového závodu vo východnej Európe, pričom  najpravdepodobnejšie miesta sú krajiny ako Bulharsko, Srbsko a Turecko.

Kým David našiel prácu v inej automobilke, prepúšťanie v bratislavskom závode, ktorý tiež      vyrába modely Audi Q7 a Q8, priviedlo vládu do pohotovosti.

„Aby sme použili metaforu, vidíme varovné svetlo, nepotrebujeme mať auto na generálnu       opravu,“ povedal minister hospodárstva Peter žiga pre agentúru Reuters.

„V automobilovom priemysle (priamo alebo nepriamo) pracuje 300 000 ľudí. Ak by sa im niečo stalo, bolo by to vážne.“
Neistota podnietila odbory, ktoré predtým presadzovali veľké zvýšenie miezd, aby zmenili smer.

„Momentálne sa nezameriavame na platy, prioritou je stabilita pracovných miest,“ povedal šéf agentúry Volkswagen Zoroslav Smolinsky. "Musíme čakať na horšie časy a čakať na lepšie časy."

KONKURENČNÁ VÝHODA

Vláda, ktorá sa snaží posilniť automobilový priemysel, ktorý predstavuje 44% priemyselnej     produkcie a 40% vývozu, schválila dotácie na zvýšenie predaja elektromobilov a oznámila daňové úľavy až do výšky 200% sumy investovanej do výskumu a vývoja.

Súčasne sú však snahy o zvýšenie minimálnej mzdy a zvýšenie bonusov za nočné zmeny        zavedené v minulom roku na Slovensku menej konkurencieschopné, povedal generálny           tajomník Združenia automobilového priemyslu SR Ján Pribula.

„Práve v tomto období sa spoločnosti rozhodujú, kto dostane nové modely za sedem rokov,“    povedal Pribula, ktorého skupina reprezentuje štyroch slovenských výrobcov automobilov -     Volkswagen, PSA Group (PEUP.PA), Kia Motors (000270.KS) a Jaguar Land Rover [ TAMOJL.UL] - spolu s dodávateľmi, výskumnými ústavmi a dovozcami.

„Je dôležité vyslať signál, že sme zodpovední, pretože teraz postupne strácame konkurenčnú    výhodu.“

Slovensko nie je jedinou stredoeurópskou krajinou, ktorá čelí takýmto výzvam. Členovia         Európskej únie v Českejrepublike, Škoda značky Volkswagen a Maďarska, kde BMW(BMWG.DE) a Daimler (DAIGn.DE) majú zariadenia, sa vo veľkej miere spoliehajú na investície od zahraničných výrobcov automobilov.

Pre tieto krajiny je vzhľadom na ich vysokú závislosť od zahraničného obchodu mimoriadne     dôležitá možná ekonomicka vojna vo svete,vyhlásil tento mesiac prezident Európskej              centrálnej banky Mario Draghi.

Hlavný ekonóm spoločnosti Deloitte David Marek uviedol, že 25% sadzba na dovoz                  automobilov z Európy z USA by znížila príjmy českého automobilového priemyslu o 12 miliárd  korún ročne.

Poľsko, najväčšie hospodárstvo regiónu, vsádza na elektromobily, pričom si stanovilo cieľ, aby do roku 2025 malo na ceste 1 milión takýchto áut a dodávkových vozidiel a zdôraznilo boj o     investície, keďže automobilový priemysel zahŕňa nové technológie.

Klesajúci globálny rast zároveň viedol niektorých výrobcov automobilov k tomu, aby dali plány na expanziu na trh, ako je napríklad oznámenie spoločnosti Daimler v máji o odložení zvýšenia kapacity v továrni na výrobu kompaktných automobilov Kecskemet v Maďarsku.

Ďakujeme Jurgenovi za TIP a preklad.

Zaujímavé TIPY do DENNÍKa POLITIKA odmeňujeme  v spolupráci s naším partnerom na  reklamné plochy a PR články čiastkou  od 10 do 100 EUR.

Vaše TIPY do DENNÍKa POLITIKA zasielajte na email: TIPYdoDENNIKA@dennikpolitika.sk  

NECENZUROVANÉ SPRÁVY ALEBO BULVÁR – prečítajte si, čo je DENNÍK POLITIKA – TU

DENNÍK POLITIKA vznikol ako projekt skupiny nezávislých novinárov a podnikateľov s cieľom zaplniť medzeru na mediálnom trhu a poskytovať správy v takej podobe, ako boli prijaté. V praxi to znamená, že prijatá správa sa nekomentuje (ak sa nejedná o komentár), ale sa podáva v tej podobe, ako bola získaná. Nechávame na čitateľovi, aby si vytvoril svoj vlastný názor. Správy necenzurujeme a necenzurujeme a ani nelimitujeme diskusiu. V tomto sme na európskom mediálnom trhu ako jediní, čo je tvrdenie, ktoré môžeme spoľahlivo dokázať. Veríme totiž, že sloboda slova je absolútna a nie relatívna, ako to je zakotvené v trestnom zákone takmer všetkých európskych krajín, vrátane Slovenska. Ak niekto zaručuje slobodu slova, ale obmedzuje ju tým, že tresce prejavy neznášanlivosti, útoky na inú rasu, náboženstvo, či etnickú skupinu – vlastne tú deklarovanú slobodu slova ruší. Kto totiž určuje ČO JE NEZNÁŠANLIVOSŤ a ČO JE ÚTOK NA INÚ ETNICKÚ SKUPINU? Zase len niekto konkrétny a robí to po línii svojich záujmov.

Poskytujeme priestor KAŽDÉMU, každej politickej strane – a čitatelia si určite všimli, že v tomto nerobíme rozdiel. Môže niekoho nahnevať, že dávame priestor niekomu, kto kritizuje jeho postoje, ale na druhej strane dáme priestor aj na reakciu, či na vlastný príspevok. Doteraz sme ešte NIKOHO neodmietli.

Vieme o tom, že náš denník nie je pre každého. Z tohto predpokladu sme aj vychádzali. Nie každý si chce myšlienky a správy utrieďovať sám. Sú ľudia, čo potrebujú spriaznenosť a pocit spolupatričnosti. DENNÍK POLITIKA je však pre týchto ľudí sklamaním. Poskytuje priestor pre každého a je jednak VÝBEROM informácií z celého sveta a na druhej strane FÓROM na vyjadrovanie pre čitateľov.

Ak sa niekomu zdá, že informácie, ktoré uverejňujeme sú nepravdivé, zavádzajúce a zbytočne škandalózne – mimo realitu, na to máme jednu odpoveď: Môže sa stať aj to. Tak ako všade inde, aj my máme rôzne zdroje informácií, externých spolupracovníkov a chyba sa môže stať. Na druhej strane uverejňujeme informácie, ktoré neuverejní NIKTO a to preto, že má strach alebo sa snaží ich zamlčať.

Čitatelia určite vedia o existencii WIKILEAKS. Jedná sa o sumár neuveriteľne znejúcich faktov a mnoho ľudí tieto informácie nikdy nevidelo. Môžu im veriť a nemusia, nič menej tieto informácie existujú a veľmi pravdepodobne sú aj pravdivé.

Pravda zvykne bolieť najviac. To je fakt, s ktorým sme počítali pri tvorbe nášho denníka, ale práve v tomto sme sa rozhodli nespraviť ústupok a presadzovať nezávislé informovanie a slobodu slova.

Na záver:

Chcete nám pomôcť skvalitniť a zlepšiť DENNÍK POLITIKA? Chcete nám pomôcť informovať verejnosť NESTRANNE, SLOBODNE A NEZÁVISLE ešte lepšie?

Uvítame pomoc stálych prekladateľov (angličtina, francúzština, španielčina, ruština, nemčina, prípadne aj iné jazyky), tvorcov videí, grafikov, informačných analytikov, autorov článkov, programátorov, študentov žurnalistiky, novinárov, jazykových korektorov/korektorky, proste každého, kto chce nejakým rozumným spôsobom zlepšiť obsah DENNÍKA POLITIKA.

Ozvite sa nám na:

redakcia@dennikpolitika.sk

alebo na FB

Zdroj: TU

spracred.

Loading…

Komentáre

Komentár

Pozrite sa tiež

Žiadna kópia rodného listu či potvrdenie o IČO, Rašiho úrad chce novelou bojovať proti byrokracii

Ide tak o ďalšie z radu opatrení, ktoré postupne prispievajú k naplneniu vyššie uvedeného princípu „jedenkrát a dosť“.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *