Home / EKONOMIKA / Doprava a infraštruktúra / Stovky vodičov mestskej dopravy v Prešove sa zapojili do štrajku, mali píšťalky aj transparenty

Stovky vodičov mestskej dopravy v Prešove sa zapojili do štrajku, mali píšťalky aj transparenty

aktualizované 31. mája 11:30

PREŠOV 31. mája (WebNoviny.sk) – Vyše 200 zamestnancov Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP) sa v piatok v Prešove zapojilo do celodenného ostrého štrajku. Zamestnanci stoja od 4:00 pred bránami dopravného podniku, držia transparenty, majú píšťalky i rapkáče.

Chceme zodpovednú prácu za primeranú plácu. Vozíme ľudí, nie kamene,“ zaznelo zo strany štrajkujúcich, ktorí sa sťažovali aj na pracovné podmienky v podniku. Do areálu ich ale zamestnávateľ nepustil.

Zamestnávateľ marí náš štrajk tým, že nám zabránil vstúpiť na pracovisko. Štrajk má byť na pracovisku a máme na ňom prerušiť prácu. Nie to, že prídeme pred podnik a zamestnávateľ nás vykáže von,“ informoval predseda Základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu (ZO IOZ) pri DPMP Daniel Straka.

Miesto výkonu práce vodičov je na linkách MHD na území mesta Prešov. Nevidím dôvod, keď sa rozhodli štrajkovať, aby sme ich púšťali do areálu. To isté platí pre mechanikov a ostatných pracovníkov, keď štrajkujú, nie je dôvod, aby boli na pracovisku,“ reagoval riaditeľ DPMP Peter Janus.

Nehlásia zdržania ani zápchy

Pre nevpusteniu ľudí na pracovisko nie sú podľa Straku známe ani presné počty štrajkujúcich. Pred podnikom sa ich ale podľa jeho odhadu zhromaždilo do 200. Neskôr príde aj popoludňajšia zmena. „Pod štrajkom je celkovo podpísaných 237 zamestnancov,“ dodal Straka.

Dopravný podnik funguje od rána v krízovom režime, dopravu v meste zabezpečuje 30 vodičov. „Vonku máme 17 autobusov a trolejbusov. K dispozícii je 30 vodičov, ktorí sa vystriedajú počas dňa,“ informoval Janus.

Zabezpečené boli štyri školské spoje a premáva aj šesť základných liniek. Ďalších 12 liniek je vo výrazne obmedzenom režime. Interval premávky spojov je predĺžený. Situáciu na cestách od rána monitoruje krízový štáb vytvorený na Mestskom úrade v Prešove.

Podľa hovorkyne mesta Evy Peknušiakovej štrajk nespôsobil na cestách zhoršenú situáciu. „V meste nie sú hlásené žiadne výrazné zdržania ani zápchy. Zo strany polície preto nebolo potrebné regulovať dopravu,“ informovala hovorkyňa.

Situácia je podľa vodičov pokojná aj preto, že o štrajku boli ľudia vopred dobre informovaní. „Vo štvrtok som pociťoval väčší nárast cestujúcich. Dôchodcovia si išli nakúpiť, ľudia dnes radšej nebudú cestovať. Ale každý ma podporoval,“ povedal jeden zo štrajkujúcich Slavomír Bonkalo.

Zaznamenali desiatky telefonátov

O plánovaných odchodoch spojov informuje dopravný podnik oznamom na zastávkach, na svojej internetov stránke www.dpmp.sk, stránke mesta www.presov.sk a sociálnej sieti Facebook. Aktuálne informácie cestujúcim poskytujú nonstop dispečeri na telefónnych číslach . 051/7470 204, 051/7470 268, 051/7470 209.

Vo štvrtok sme na dispečingu zaznamenali približne 250 telefonátov, dosť ich bolo negatívnych. Ale dnes ich bolo zatiaľ iba 30 – 40 a ľudia sa informujú na dopravnú situáciu,“ dodal Janus.

Žiadajú navýšenie mzdových taríf

Odborári sú v štrajkovej pohotovosti od začiatku apríla. Ostrý celodenný štrajk na piatok 31. mája, trvajúci od 4:00 do 23:45, ohlásili v pondelok. Pod štrajk je podpísaných 237 zamestnancov spoločnosti.

Dôvodom je chýbajúca dohoda o zvýšení mzdových taríf v rámci kolektívnej zmluvy. Doterajšia požiadavka odborárov bola zvýšenie hodinovej sadzby o 0,70 eura od 1. júla a o ďalších 0,30 eura od 1. januára 2020.

Deň pred štrajkom odborári zľavili z požiadavky a počas štvrtkového štrajkového výboru odsúhlasili, že im postačí navýšenie sadzby o 0,70 eura od 1. júla.

V tomto roku by si toto navýšenie vyžiadalo zvýšenie nákladov o 500-tisíc eur, v budúcom roku namiesto pôvodných 1,4 milióna eur milión eur. Dopravný podnik môže podľa riaditeľa Petra Janusa garantovať zvýšenie tarifných miezd iba o 0,40 eura od 1. mája. Predstavuje to 10-percentné zvýšenie platov. Zvyšnú požiadavku musia riešiť s mestom.

Nevidíme možnosť, aby sme túto požiadavku splnili, pretože aj keď sme plánovali určitý mzdový nárast, táto požiadavka je nad tento plán a schválenú výšku dotácie za služby vo verejnom záujme,“ vysvetlil Janus.

Návrh odporučili finančnej komisii

Mestská rada v Prešove na svojom stredajšom rokovaní zobrala riaditeľom predloženú správu na vedomie a odporučila ju na prerokovanie finančnej komisii. Pokrytie nákladov na mzdy si vyžiada súhlas poslancov mestského zastupiteľstva.

Minimálne chceme, aby návrh prešiel finančnou komisiou a dostal sa do zastupiteľstva, ktoré to prerokuje. Nemáme problém prísť na zasadnutie zastupiteľstva, prídu nás podporiť aj zamestnanci,“ uviedol Straka s tým, že situácia bude v tomto smere jasnejšia na budúci týždeň.

Na základe toho odborári rozhodnú o ďalších krokoch. Najbližšie riadne zasadnutie mestského zastupiteľstva je plánované na 19. júna.

Reálny plat je nižší

Podniková kolektívna zmluva v DPMP, a.s. sa týka všetkých 322 zamestnancov, z ktorých je zhruba 190 vodičov. Uzatvorená bola 1. januára 2014 a je platná do 31. decembra 2020.

Priemerná mzda zamestnanca DPMP bola v roku 2018 na úrovni 1 050 eur. Vodiči však upozornili, že ich reálny plat je nižší. Základný plat má byť dokonca pod úrovňou hodinovej minimálnej mzdy.

Za sedem rokov, čo tu robím, som mal možno dvakrát na výplatnej páske 700 eur v čistom. Inak mám 650, posledná výplata bola 630. Dielenskí pracovníci majú ešte nižšie platy,“ upozornil jeden zo štrajkujúcich Miroslav Sivák.

Jediným akcionárom DPMP, a.s., je mesto Prešov. Dopravný podnik v dvoch trakciách – autobusovej a trolejbusovej, ročne najazdí takmer päť miliónov kilometrov. Každoročne prepraví viac ako 30 miliónov cestujúcich. Tržby z MHD za rok 2018 dosiahli 4,1 mil. eur.

Viac k témam: Dopravný podnik mesta Prešov DPMP, štrajk
Zdroj: Webnoviny.sk – Stovky vodičov mestskej dopravy v Prešove sa zapojili do štrajku, mali píšťalky aj transparenty © SITA Všetky práva vyhradené.

Komentáre

Komentár

Pozrite sa tiež

Amazon chce rozšíriť svoj vozový park v Európe o tisícky ďalších elektrických dodávok a nákladiakov

Spoločnosť chce byť do roku 2040 uhlíkovo neutrálna.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *