Home / SLOVENSKO / Pätina mostov na slovenských cestách I. triedy je v nevyhovujúcom stave, sú pravidelne sledované

Pätina mostov na slovenských cestách I. triedy je v nevyhovujúcom stave, sú pravidelne sledované

BRATISLAVA 20. augusta (WebNoviny.sk) – Z 1 787 mostov na cestách I. triedy v správe Slovenskej správy ciest (SSC) je v súčasnosti v nevyhovujúcom stavebno-technickom stave 373 mostov, čo je 20,9 percenta.

Z toho v zlom stave je 236 mostov (13,2 %), vo veľmi zlom 120 (6,7 %) a v havarijnom sedemnásť mostov (1 %). Agentúru SITA o tom informovala Slovenská správa ciest s tým, že podľa platných technických predpisov sa za nevyhovujúci stavebno-technický stav považujú mosty zaradené v troch najvyšších stupňoch V – VII (zlý, veľmi zlý a havarijný).

Pravidelné opravy a údržba

Mosty sú sledované v pravidelných intervaloch a na mostoch v havarijnom stave sa do ich rekonštrukcie prijímajú opatrenia, aby sa tak predišlo samotnej havárii. „Na všetkých mostoch v správe SSC sú vykonávané prehliadky v zmysle platných technických predpisov. Zároveň každoročne zasielame na sekciu cestnej dopravy a pozemných komunikácií Ministerstva dopravy a výstavby SR k 31. novembru príslušného roku zoznam mostov na cestách I. triedy navrhovaných na opravu, rekonštrukciu, prestavbu pre nasledujúci rok,“ uviedla hovorkyňa SSC Lucia Karelová.

Odporúčame:
Počet obetí pádu mosta v Janove stúpol na 43, v nemocnici zomrel rumunský kamionista

Z hľadiska životnosti mosta je podľa cestárov potrebné, aby boli vykonávané pravidelné opravy a údržba. To však závisí hlavne od finančných prostriedkov, a to aj z dôvodu, že niektoré časti je potrebné vymeniť počas životnosti mosta aj niekoľkokrát. „Je pravdou, že v súčasnosti je vyšší nárast dopravy. Na mostoch sa však vykonávajú pravidelné prehliadky, ktorými sa monitoruje ich stav, vykonávajú sa prepočty zaťažiteľnosti mosta, kde sú už zohľadnené súčasné zaťaženia dopravy,“ priblížila Karelová. V prípade nevyhovujúceho stavu mosta je potrebné každý most individuálne posúdiť z viacerých kritérií, či už odolnosť, priestorové usporiadanie, ekonomické i spoločenské kritérium. A následne sa pristúpi k najlepšiemu riešeniu, kde je možná oprava, rekonštrukcia alebo až samotná prestavba konštrukcie mosta.

Prijímajú sa nevyhnutné opatrenia

Príprava rekonštrukcie mosta je niekoľkoročný proces. „V prípade, ak sa nestihne zrealizovať stavebný zásah do konštrukcie, pokiaľ je most klasifikovaný najvyšším stavebno-technickým stupňom sedem, každý takýto most je individuálne posúdený a prijímajú sa nevyhnutné opatrenia, ktoré majú za cieľ predísť poslednému možnému stavu konštrukcie – havárii,“ poznamenala Karelová.

K takýmto opatreniam môže podľa nej patriť podopretie konštrukcie, dopravné obmedzenia (prejazd ťažkej nákladnej dopravy, úprava maximálne dovolenej rýchlosti), prípadne až samotná uzávera spojená s obchádzkovou trasou – všetko je závislé od poruchy, ktorá na moste vznikla. „Tieto mosty sú v takomto stave podrobené častejšiemu monitoringu na presnejšie zisťovanie rýchlosti degradácie konštrukcie,“ dodala Karelová.

Viac k témam: cestné mosty, Slovenská správa ciest
Zdroj: Webnoviny.sk – Pätina mostov na slovenských cestách I. triedy je v nevyhovujúcom stave, sú pravidelne sledované © SITA Všetky práva vyhradené.

Komentáre

Komentár

Pozrite sa tiež

Pestovanie svedčí Zemi viac: Čísla nepustia, trvalá udržateľnosť si žiada obmedzenie príjmu mäsa

Emisná záťaž spod chvostov dobytka zľudovela ako vyjadrenie prehnaného ekologického alarmizmu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *