Home / EKONOMIKA / Doprava a infraštruktúra / Razenie tunela Prešov beží naplno, využije sa nová rakúska tunelovacia metóda

Razenie tunela Prešov beží naplno, využije sa nová rakúska tunelovacia metóda

BRATISLAVA 9. augusta (WebNoviny.sk) – Razenie vyše dvojkilometrového tunela Prešov na rozostavanom úseku diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh v dĺžke takmer osem kilometrov už beží naplno.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) ako investor stavby vo štvrtok informovala, že prerazenie tunela predpokladá v lete budúceho roka.

Dve diaľničné križovatky

Tunel Prešov bude dvojrúrový s dĺžkou 2,24 km, razí sa cyklickou novou rakúskou tunelovacou metódou. „V súčasnosti sa denne vyrazí jeden a pol až dva metre na jednej čelbe, teda na dvoch čelbách asi štyri metre za deň. Plánovaný denný postup na štyroch čelbách je približne 14 až 15 metrov,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Odporúčame:
Križovatka Triblavina uľahčí dopravu a život ľuďom, tvrdí šéf NDS. Mrzí ho však umelé naťahovanie času.

Práce v tuneli sa naplno rozbehli začiatkom augusta. Zhotoviteľ začal s razením tunela 31. júla z východného portálu (severná rúra), kde je doposiaľ vyrazených asi desať metrov. Zo západného portálu (južná rúra) je zatiaľ vyrazených 14,5 metra. Trhacie práce v tuneli začali 7. augusta, svätenie Barbory, patrónky baníkov, je naplánované na 23. augusta.

Okrem prác na tuneli pokračuje aj výstavba mostov, budujú sa násypy, realizujú sa výkopové práce v zárezoch. Ukončujú sa tiež práce na prístupových komunikáciách,“ priblížila Michalová. Súčasťou úseku D1 pri Prešove budú okrem tunela Prešov dve diaľničné križovatky s celkovou dĺžkou vetiev 11,3 km. Zmluvný termín ukončenia výstavby tohto úseku je v júni 2021.

Dokončenie o tri roky

Zhotoviteľom stavby juhozápadného obchvatu Prešova na D1 je združenie spoločností Eurovia SK, a. s., Košice (vedúci člen), Eurovia CS, a. s., Praha, Doprastav, a. s., Bratislava, Metrostav, a. s., Praha a Metrostav Slovakia, a. s., Bratislava. Počas kontrolného dňa v závere júna stavbári potvrdili dokončenie prác v zmluvnom termíne o tri roky, pričom práce pokračovali podľa harmonogramu.

Diaľničný úsek je vo výstavbe od júna 2017, zmluvná cena prác je 356,35 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (427,61 mil. eur vrátane DPH). Úsek Prešov, západ – Prešov, juh je posledný chýbajúci na diaľnici D1 medzi Ružomberkom a Prešovom.Výstavba je spolufinancovaná z prostriedkov Európskej únie a štátu v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Viac k témam: diaľnica D1, obchvat Prešova, tunel
Zdroj: Webnoviny.sk – Razenie tunela Prešov beží naplno, využije sa nová rakúska tunelovacia metóda © SITA Všetky práva vyhradené.

Komentáre

Komentár

Pozrite sa tiež

Amazon chce rozšíriť svoj vozový park v Európe o tisícky ďalších elektrických dodávok a nákladiakov

Spoločnosť chce byť do roku 2040 uhlíkovo neutrálna.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *