Home / SLOVENSKO / Nová elektrická jednotka Panter z najväčšieho tendra v histórii ZSSK odviezla prvých cestujúcich

Nová elektrická jednotka Panter z najväčšieho tendra v histórii ZSSK odviezla prvých cestujúcich

2.12.2020 (Webnoviny.sk) –
ZSSK predstavila prvú trojčlánkovú jednotku v ostrej prevádzke
Cestujúci v žilinskom a trenčianskom regióne sa môžu tešiť na 25 ks nových EJ

Vo februári tohto roku predstavila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) slovenským médiám ucelenú elektrickú jednotku „Panter“ (EJ) z dielne konzorcia českej ŠKODA TRANSPORTATION a slovenskej ŽOS Trnava. Národný dopravca robil všetko, čo bolo v jeho silách, aby v čo najkratšom čase nasadil nové jednotky do prevádzky a tým zabezpečil cestujúcim vyšší komfort služieb. Včera na železničnej stanici v Žiline uskutočnil tlačovú konferenciu pri príležitosti predstavenia prvej elektrickej jednotky v jej ostrej prevádzke.

Nová trojčlánková EJ s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 miest na sedenie absolvovala svoju prvú jazdu zo Žiliny do stanice Zwardoń za účasti Andreja Doležala, ministra dopravy a výstavby SR, Filipa Hlubockého, predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK a zástupcu konzorcia ŠKODA TRANSPORTATION a ŽOS Trnava Miloša Kyselicu, generálneho riaditeľa ŽOS Trnava.

„Teší ma, že do vozového parku našich železníc pribudnú nové ekologické elektrické jednotky, vďaka ktorým budú môcť ľudia cestovať bezpečnejšie a pohodlnejšie. Okrem nových vlakov čaká tento región aj veľká modernizácia železničného uzla Žilina. Nové vlaky, ktoré v posledných rokoch pribúdajú do slovenských regiónov, sú pre cestujúcich ďalším z argumentov, prečo nechať auto doma a cestovať do práce, či do školy verejnou dopravou. Cestovanie vlakom bude mať podľa mojej mienky v budúcnosti stále väčší význam,” uviedol Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR.

EJ s maximálnou rýchlosťou 160 km/h svojimi parametrami spĺňa požiadavky TSI a predstavuje tak účelné vozidlo na úrovni 21. storočia. Do prevádzky budú postupne nasadené dve verzie EJ – trojčlánková s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 miest na sedenie (13 ks) a štvorčlánková s dĺžkou 106 m a s kapacitou 343 miest na sedenie (12 ks).

Jednotky budú postupne nasadzované v žilinskom i trenčianskom regióne, najmä na tratiach Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń, Žilina – Liptovský Mikuláš. Do konca roka dodá výrobca ZSSK ešte najmenej tri ďalšie Pantery.

„Tento tender vôbec nebol jednoduchý. Pre čo najväčšiu transparentnosť sme ho museli po našich predchodcoch vypísať nanovo a všetky procesy urýchliť tak, aby nové vozidlá prišli čo najskôr,“ uviedol vo februári predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. „Tento najväčší tender v histórii sme nakoniec úspešne dotiahli do konca a nové vlaky budú predstavovať obrovský skok vpred v kvalite cestovania v regióne,“ doplnil.

„Tento projekt je pokračovaním úspešnej dlhodobej slovensko-českej spolupráce. Nové elektrické jednotky prinesú zákazníkovi úsporu prevádzkových nákladov a znížené náklady na údržbu. Cestujúci ocenia zvýšený komfort a kultúru cestovania. Zlepšené trakčne vlastnosti vozidla umožnia skrátiť prevádzkové  časy. Pre slovenský priemysel a  našu spoločnosť  tento projekt prináša zvýšenie zamestnanosti, zvýšenie odbornej a technickej úrovne. Konkrétne  v našej spoločnosti ŽOS Trnava vykonávame  vysoko kvalifikované montážne práce vložených vozňov, montáž, oživenie a  skúšky celej jednotky v požadovanom rozsahu, následne jednotku odovzdávame zákazníkovi do prevádzky,“ povedal generálny riaditeľ ŽOS Trnava Miloš Kyselica.

Svojím objemom takmer 160 miliónov eur (159 999 500,00 eur*) je tender, ktorý prinesie žilinskému a z veľkej časti i trenčianskemu regiónu spolu 25 nových elektrických jednotiek, najväčším v histórii národného dopravcu. Majoritná časť z tejto sumy je pokrytá Kohéznym fondom Európskej únie (134 598 779,38 eur*), 23 752 725,77 eur* je hradených zo štátneho rozpočtu, sumu 1 647 994,85 eur* uhradila ZSSK z vlastných zdrojov.

* uvedené sumy sú bez DPH

Zrealizované a plánované, už podpísané, investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

celkový objem: 160 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2020 – 2022
nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

celkový objem: 77 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (14 ks DMJ je už v prevádzke)
nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ

celkový objem: 38,8 milióna eur
predpokladané dodanie: 2021 – 2022
nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) – vlastné zdroje

celkový objem: 66,8 milióna eur
predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (32 ks nových vozňov je už v prevádzke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz – vlastné zdroje

celkový objem: 37,8 milióna eur
predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (39 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) – vlastné zdroje

celkový objem: 3,9 milióna eur
predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Aktuálne pripravované projekty ZSSK:

9 ks elektrických jednotiek – vypísaná verejná súťaž

predpokladaná hodnota zákazky: 76 284 000 eur
predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj
predpokladaný podpis zmluvy: 04/2021
predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy

predpokladaná hodnota zákazky: 32 200 000 eur
predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj
predpokladaný podpis zmluvy: 12/2020
predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

17 ks nových osobných vozňov – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy

predpokladaná hodnota zákazky: 33 093 333 eur
predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj
predpokladaný podpis zmluvy: 12/2020
predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

Ďalšie projekty sú vo fáze posudzovania štúdií uskutočniteľnosti.

Informačný servis

Viac k témam: PR, ZSSK
Zdroj: Webnoviny.sk – Nová elektrická jednotka Panter z najväčšieho tendra v histórii ZSSK odviezla prvých cestujúcich © SITA Všetky práva vyhradené.

Komentáre

Komentár

Pozrite sa tiež

Post predsedu parlamentu patrí Hlasu, Tomáš apeluje na dodržiavanie koaličnej dohody (video)

Voľba predsedu parlamentu závisí od výsledku eurovolieb.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *